Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Inwestycje lotniskowe to przyszłość?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
17-10-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Inwestycje lotniskowe to przyszłość?
fot. Port Lotniczy Gdańsk
– Wszystkie inwestycje lotniskowe to jest nasza przyszłość – mówi Wojciech Płotka, kierownik Działu Eksploatacji i Inwestycji Portu Lotniczego w Gdańsku. Dodaje, że dzięki Euro 2012 udało się przyspieszyć dynamikę realizacji projektu na gdańskim lotnisku.

– Gdańsk jako port lotniczy przed podjęciem całego procesu inwestycyjnego, to była tak naprawdę tylko droga startowa, stary terminal, dwie płyty postojowe i to wszystko. Był to port lotniczy, który był w stanie obsłużyć maksymalnie do 3 mln pasażerów rocznie i posiadał tylko płyty postojowe dla 19 samolotów wielkości Boeinga 737 – wyjaśniał Płotka podczas konferencji podsumowującej przygotowania do Euro 2012.


Płotka dodaje, że po podjęciu decyzji o rozbudowie portu lotniczego, postanowiono również rozbudować całą infrastrukturę portu. Miało to pozwolić osiągnąć jeden cel, którym było podniesienie operacyjności, obejmującej ilość wykonywanych w ciągu doby startów i lądowań, oraz podniesienie jakości obsługi.


– Dlatego też została zbudowana równoległa do drogi startowej droga kołowania, nowy terminal z przepustowością do 5 mln pasażerów rocznie. Została zbudowana także płyta postojowa, która jest w stanie łącznie obsłużyć jednocześnie 49 samolotów. Dlatego powstała też cała infrastruktura portu lotniczego, np. odprowadzenie wód opadowych, kwestie ochrony środowiska, monitoringu hałasu – wyliczał przedstawiciel gdańskiego lotniska.


Inwestycje w porcie zostały zrealizowane w ciągu dwóch lat, a pierwsza ruszyła w grudniu 2010 roku. W sumie wszystkie zadania pochłonęły 400 mln zł i były współfinansowane ze środków unijnych. Płotka uważa, że poprawiły one zdecydowanie jakość życia mieszkańców Gdańska i Pomorza oraz jakość komunikowania ze światem.


– Pierwszą inwestycją, która rozpoczęła cały program była modernizacja energetycznego. Nie był on dostosowany do tak dużego poboru mocy, który był planowany dla realizacji terminala. Trzeba było zmienić całe zasilanie, zbudować nową rozdzielnię energetyczną – mówił Płotka.


Następna inwestycja to droga kołowania. Przed jej realizacją port był w stanie obsłużyć 12 samolotów w ciągu godziny, a po – 30. – Ta inwestycja była niezwykle ważna i trudna logistycznie. Bo w pewnym momencie musieliśmy rozebrać dwie łącznice istniejącej drogi startowej z płytą przedterminalową, gdzie był problem w zapewnieniu operacyjności portu. Ale wymyśliliśmy jak to zrobić i dziś naprawdę jest to coś bardzo dobrego – wyjaśnił Płotka.


Trudną inwestycją była również realizacja płyty przedterminalowej, która trwała 22 miesiące. Pozwoliła ona na zwiększenie się liczby stanowisk postojowych do 49. Dochodzi ona bezpośrednio do nowego terminala i od strony południa jest połączona z drogą kołowania. Płyta posiada dwa rzędy do postoju samolotów.


– Inwestycja według mnie najistotniejsza, to terminal, który pozwala dziś na obsługę do 5 mln pasażerów rocznie i jest to już terminal na miarę europejską. Ma konstrukcję modułową, można go dowolnie rozbudowywać w stronę wschodnią i zachodnią – oznajmił Płotka.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

1,5 mld zł – tyle GDDKiA wypłaciła podwykonawcom

Drogi i autostrady

1,5 mld zł – tyle GDDKiA wypłaciła podwykonawcom

Roman Czubiński 21 lipca 2017

Euro 2012 największym przedsięwzięciem dla transportu lotniczego

Intermodal i logistyka

Doświadczenia sektora lotniczego z obsługi ruchu podczas Euro 2012

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

1,5 mld zł – tyle GDDKiA wypłaciła podwykonawcom

Drogi i autostrady

1,5 mld zł – tyle GDDKiA wypłaciła podwykonawcom

Roman Czubiński 21 lipca 2017

Euro 2012 największym przedsięwzięciem dla transportu lotniczego

Intermodal i logistyka

Doświadczenia sektora lotniczego z obsługi ruchu podczas Euro 2012

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5